album

lørdag 3. juni 2017

Skoklefallsdagen

De siste 14 dagene har jeg brukt enhver ledig stund på å grave i jorda. Som jeg har nevnt før har jeg i alle år ønsket meg en kjøkkenhage, men det har blitt med tanken. I år som så mange ganger før satte jeg igang med et massivt prosjekt for å forkultivere planter. Det gikk jo som det alltid har gjort, alt tørket inn og gikk tilbake til jorda før tælan gikk fra bakken. Men i år kom ånden tilbake for fult når sola virkelig begynte å skinne, og nå er hagen under full utvikling i riktig retning.


I følge primstaven er dagen i dag skolkefallsdagen. Det ga ikke mye mening for meg, men etter å ha fått oversatt skolkene til skjækene skjønte jeg at her var det bare å få ræva i gir. 3.juni er nemlig merkedagen for at alle frø skal være ferdig sådd og at hesten skal få ei velfortjent pause. Siste innspurt i dag resulterte sammenskruing av ei plantekasse. Og siden jeg plutselig hadde fått det travelt fant jeg fram 4 gamle dekk og fylte med jord. Med god hjelp fra hele familien har jeg nå 5 kasser, 4 dekk og en stor potetåker :-)


Sønn i huset har i flere år hatt disse jordbærplantene stående trangt i et dekk på en skyggefull plass. Nå har dem endelig blitt omplassert. De har fått ny jord, god plass og masse sol midt i hagen.



Gressløken har jeg vært så heldig å få lov til å stjele fra svigermor. Den har virkelig slått seg til ro og har vokst til det dobbelte på ei uke. Frøene mine lar vente på seg, men den som venter på noe godt... Årets prøveprosjekt inneholder 200 poteter, 3 kvm gulerøtter, salat, reddik, brokkoli, sukkererter, bønner (aner ikke hva slags) og et par slag løk som jeg heller ikke har så god greie på. Jeg tror nok noe av dette skulle vært sådd inne før på året, men det er jo lov å prøve seg. Til slutt ble det sådd grønnkål. Jeg har aldri verken sett eller smakt grønnkål, men har lest at dette dyrkes mye i sibir, og kan høstes til langt utpå vinteren. Det burde vel kunne gro her også.



Så da er det bare å håpe på at vårherre er i godlune og gjør resten av jobben. Nå gleder jeg meg faktisk til å begynne å luke ugress. Jeg vet at viss jeg leiter litt rundt i hagen mellom høyt gress og brinngebærkratt vil det dukke opp noen gamle rips- og solbærbusker. Kansje jeg med litt kjærlighet og gjødsel kan klare å redde noen av disse....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar