album

mandag 5. juni 2017

Brennesle - elsket eller hatet?

Jeg hater denne stikkende, brennende planten som dukker fram overalt uten at du ser den. Overalt i skog og eng og mark finner du disse grønne, hårete bladene. Hadde dem enda kunne holdt seg synlige i egne brennesletuer så skulle jeg godtatt det. Men nei, de ser ut til å trives i alle typer jord, og gjemmer seg vekk blandt alle typer gress, blomster og blader. Du trenger knapt å merke at du har vært borti noe som helst før disse forhatte bladene brenner deg. Og den sviende, brennende, kløende følelsen går jo aldri over...


"Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe" 

Jeg elsker denne super anvendelige planten som kan brukes til nær sagt alt. Brennesle er propp full av næringsstoffer, vitaminer og mineraler som er nyttige for både folk og dyr. Som menneskeføde er nok neslene best på smak viss du høster dem når de er ca 10-15 cm høye. Har dem blitt for lange er det jo bare å kutte dem ned, vente ei uke eller to, og starte høsting av nye skudd. De plantene som har blitt for store henger jeg til tørk for å bruke som ekstra næring til hønene utover vinteren.


Brennesle-te

Jeg tørker brenneslen for å kunne bruke den utover vinteren. Jeg knyter dem i passe store buketter og henger dem opp under tak. Når urten er helt tør skal den lagres lufttett og mørkt. Brenneslete regnes som en styrkedrikk. 2 spiseskjeer om dagen er den anbefalte dosen. 
Brennesle sammen med bjørkeblad og løvetann gir en rensende te som brukes som en kur for å rense kroppen for avfallsstoffer. 
Den tørkede urten kan også brukes som krydder i supper og sauser, eller i brøddeigen.



Neslesuppe

Forvell brenneslen (kok den opp i vann og la det koke 3-4 minutter) og vips så har du den fineste spinat. Noen velger å bruke vannet fra forvelliga i suppa, jeg syns det blir for stram smak, så jeg slår det ut. Det finnes et hav av oppskrifter på brenneslesuppe, med bruk av diverse krydder og løker. Jeg har valgt meg ut en helt enkel en.  

2 ss smør
1 ss hvetemel
smelt smøret og rør inn melet
750 ml vann
1 buljongterning
500 ml forvella brennesle
kok i ca 5 minutter
smak til med ca 50 ml følte mot slutten
kjør suppen i blenderen, eller bruk stavmikser til passe konsistens


Brennesle-smoothie

Bruk ferdig forvella brennesle og fri fantasi! Her har vi brukt vann og eplenektar sammen med isbiter. Tilsett gjerne litt bær eller frukt for smakens skyld.Vi har prøvd blåbær, jordbær og banan. 

Gjødselvann

Dette har jeg aldri prøvd før. Jeg har nå fylt ei bøtte med brennesle og fylt den opp med vann. Har lest meg frem til at dette skal stå å gjære i minst 14 dager, også er det bare å gjødsle i vei. Jeg tenkte å prøve meg med 1 liter fra brennesle-bøtta til 10 liter med vann. Alltid spennende å prøve noe nytt. Viss dette fungerer har jeg superenkel, gratis gjødsling for resten av sommeren :-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar