album

søndag 19. mars 2017

Drømmen om en grønnsakshage

Hvert år i januar og februar fantaserer jeg om alle flotte blomster og grønnsaker jeg skal dyrke utover våren og sommeren. Jeg handler inn frø, og tegner opp hagen med kasser og åkrer. Også tidlig i mars pleier jeg å få helt andre heltoppslukende interesser, og frøene blir liggende trygt i sine uåpnede papirposer i kjøkkenskapet. Når jeg utti juni finner fram igjen frøpakkene mine og begynner å lese på dem oppdager jeg som et sjokk hvert år at det er noe som heter forkultivering....


Men i år skal det bli andre boller! I ÅR skal jeg klare det!
Ikke bare skal jeg klare å så en grønnsakshage, jeg skal lage en superspennende, utradisjonell hage med ting jeg selv knapt har hørt om, og aldri smakt. I år oppdaget jeg nemlig muligheten for å bestille frø på nettet. Da åpnet det seg et helt nytt hav av muligheter å velge mellom. Jeg har stort sett valgt meg ut enkle arter som klarer seg uten alt for mye stell uttover sommeren. Til nå har jeg kjøpt inn frø til salat, gulerøtter, reddiker, sukkererter, løk og brokkoli. Alle disse skal kunne bli vellykket viss de bare får litt jord og en skvett vann i ny og ne.  

Av de mer spennende artene har jeg valgt jordskokk, knutekål, grønnkål  og søtpotet. Knutekål dyrket i valdres smakte jeg for førte gang i fjord høst, og det var aldeles nydelig. jordskokk har jeg aldri prøvd før, men jeg har lest meg frem til at den vokser som ugress og kommer igjen år etter år. Grønnkål vet jeg ingen ting om, men det dyrkes mye i de kaldeste delene av russland, så da bør det jo være vekstgrunnlag for den her også. Søtpotet? tja,,, jeg vil tro dem vokser i jorda?


Her har peanøttene kommet i jord. 

Det eneste jeg viste om peanøtter var at det var en slags vekst. Jeg hadde nok en tanke om at disse vokste på tre som de fleste andre nøtter. så jeg bestilte meg bare noe frø, og så for meg å dyrke frem noen busker meg hengende peanøtter. Etter litt googling oppdaget jeg at jeg kunne ikke tatt mer feil. Peanøtter er faktisk en rotgrønnsak, og vokser/formerer seg på samme måte som poteter. Etter enda litt mer leting rundt på nettet kunne jeg lese at peanøtter krever tropisk varme med minst 4 måneder fuktighet, varme og sol. Frøene var da allerede kjøpt og betalt, og noen sjanser i livet må man jo ta. Vi skal i allefall få nyte synet av ei 30-50 cm høy plante med vakre, små gule blomster. 



Løk og brokkoli er i jorda. Resten kan vente til april.
 Så nå gjelder det bare å huske vann, gjødsel og varme. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar