album

fredag 24. februar 2017

Karneval

I dag har vært den store dagen for karneval. Minstemann har vært på to og snuppelure på ett. Dette er et av årets høydepunkt for juniorene. Å få lov til å rote rundt i alle kleskap og ikle seg de merkligste kostymer. Når sant skal sies har vel dagene i forveien med leting og planlegging vært mere spennende enn selve karnevalet.

Men hva er egentlig karneval? Og hvorforakkurat nå?  Siden jeg ikke hadde den ringeste anelse prøvde jeg og ty til google. Der viser det seg at jeg er ikke alene om å ikke vite, ikke en gang denne allvitende søkemotoren kunne gi meg et entydig svar. Noen starter feiringa allerede i november, mens andre venter til etter jul. I norge har vi en tradisjon på å avholde en utkledningsfest i forbindelse med skolens vinterferie. Det alle er enige om er at siste dagen vi har lov til å feire er "fetetirsdag". Aldri hørt om fetetirsdag? Ikke jeg heller før nå😀😀😀




I følge Wikipedia kan karneval stamme fra enten italiensk eller latin. På begge språkene å fjerne kjøttet, eller "farvel kjøtt". Et annet alternativ jeg fant var det latinske carrus navalis som var ei vogn som ble brukt i forbinnelse med feiringa av den greske guden Apollon.
Ikke boe av dette tror jeg har noen betydning for unga som har kost seg med masse leiking, pølser og godteri på karnevalsfest!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar