album

torsdag 23. februar 2017

Påskekyllinger

Min bestemor sa en gang: "Ruger du ut kyllinger til påske, får du egg til jul"



Påskekyllingene kommer tidlig her i gården i år. Jeg har egentlig lært fra den eldre generasjon at man skal vente til sola skinner ordentlig og det er vår i lufta før man samler rugeegg. Da er det størst sjanse for at hanen har gjort jobben sin og egga er befrukta. Men i år klarte vi altså ikke å vente, og egga ble samlet inn rett etter jul. 46 egg ble lagt inn i rugemaskina for 3 uker siden. allerede etter første lysing av egga plukket vi ut flere som ikke var befrukta. Etter 2, lysing hadde vi plukket vekk 12 egg som det ikke var kylling i. Nå på dag nr to har 19 søte småtasser hakket seg vei gjennom skallet sitt og ut til vår verden. Det er stor lykke i heimen over disse små, søte tøffingene. Men med en klekkprosent på 40 % begynner jeg å lure på om min bestemor hadde rett :-)


Første gangen vi ruget ut kyllinger forventet vi at alle kyllinger var gule. Men så feil kan man altså ta. Forskjellige raser har forskjellige farger allerede den dagen dem stikker hodet frem fra egget. Det mest fasinerende med rasen vi har nå, islandshøns, er at dem kommer i alle mulige farger og varianter. Noen raser kan kjønsbestemmes ut fra farge allerede ved "fødsel", mens andre ikke kan bestemmes med sikkerhet før du hører hvem som begynner å gale. Når vi startet opp med høns igjen for et år siden hadde jeg tenkt og velge en rase der jeg fikk sortert ut hanene så tidlig som mulig. slik ble det altså ikke, islandshøns er muligens den aller vanskeligste rasen å bestemme kjønn på. Det er ikke en gang alle som får kam, noen av dem får bare en fjørtopp oppå hodet :-)

Nykommer

Ungene er allerde godt igang med sosialiseringa. Alle dyr trenger kos, og disse er intet unntak. Her spretter juniorene opp av senga og løper opp i høsnehuset før frokost. Når skoledagen er over tar de med seg nabobarn og klassekamerater hjem for å vise frem disse vidunderne. Mor på sin side prøver å være litt streng. De er tross alt bare små babyer, så da trenger dem mye søvn også.

Hanefar

Tuppehøne

 Neste kull er det denne dama som skal sørge for, så da håper vi på at hun klarer jobben bedre enn jeg gjorde med ei rugemaskin.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar